دستگیری بازرس قلابی رانندگان اتوبوس‌رانی در مشهد اختصاص ۴۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به بافت فرسوده مشهد و ادامه خط ۳ مترو مروری بر ورود رشته روان‌شناسی به مشهد و ایجاد نخستین مراکز رسیدگی به بیماری‌های روحی استاندار خراسان‌رضوی: شورا‌ها نماد حضور مردم در مدیریت کشور هستند وضعیت دیزدر، باز هم پیچیده‌تر | حق و حقوق بهره‌بردار هم به ابهامات پرونده معدن دیزدر اضافه شد نژادحسین: توسعه ورزش حاشیه شهر، در دستور‌کار شورای اسلامی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است نائب رئیس شورای عالی استان‌ها: باید نگاه ساختار سیاسی ما به شورا‌ها تغییر کند اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود
سرخط خبرها

سلیمی: تعالی زیست‌پذیری شهری در حوزه بانوان و خانواده در دستور کار است

  • کد خبر: ۱۶۴۶۱۱
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱
سلیمی: تعالی زیست‌پذیری شهری در حوزه بانوان و خانواده در دستور کار است
رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر مشهد گفت: یک نوع گفتمان به عنوان تعالی زیست‌پذیری شهری در حوزه بانوان و خانواده مطرح شده که در این طرح می گوییم، شهر چطور باید برای حوزه زنان و خانواده آماده شود.

به گزارش شهرآرانیوز، فاطمه سلیمی در نشست تخصصی بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی مسئله جمعیت که امروز ۲۷ اردیبهشت ماه در سالن همایش دکتر کاظمی آشتیانی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: باتوجه به اهمیت موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری باید هر طرحی که در این راستا قابلیت اجرایی شدن دارد، ارائه و با اولویت بررسی شود. تحلیل‌های جمعیتی نیز باید دقیق برآورد شود تا بتوان آن را در سطح جامعه بررسی و اجرایی کرد.

وی با اشاره به اینکه بدون فرزندآوری نمی‌توان ایران قوی داشت و زمان زیادی برای جلوگیری از پیری جمعیت وجود ندارد، بیان کرد: مساله بانوان و خانواده که جمعیت یکی از شاخه‌های آن است بسیار مغفول مانده است. کمیسیون بانوان و خانواده در طول شورای ششم برای اولین بار در مشهد راه اندازی شده و اکنون در حال یک ساله شدن است. این یک فرصت مناسب برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های حوزه بانوان و خانواده به شمار می‌رود.

سلیمی افزود: در این کمیسیون با زنان شوراهای شهر کشور ارتباط گرفته‌ایم تا موضوع اهمیت جوانی جمعیت و فرزندآوری را در سطح کشور نیز همگانی کنیم. برای این اقدام  ۴ سطح پیش‌بینی شده که سطح اول آن سطح محلی است؛ زنان ما صاحب کرسی نبودند و با اجرای این کمیسیون در شورای اجتماعی محلات یک خانم به عنوان نماینده انتخاب و معرفی شد. سطح دوم استانی است که سعی  شده با زنان مدیر استان و کسانی که در این حوزه موثر هستند ارتباط داشته باشیم. سطح سوم شوراهای شهر در کشور و مشاوران بانوان هستند که از آنها دعوت شده برای ارائه راهکارهای موثر و ارتباط بیشتر به مشهد بیایند. سطح چهارم در این طرح در حوزه بین الملل است که حوزه اثرگذاری زنان ما در مسائلی که داریم را در سطح بین الملل مطرح خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون اقدامی در حوزه خانواده و جمعیت به صورت منسجم اتفاق نیفتاده، بیان کرد: علاوه بر سطوح فوق در حوزه ساختاری و حوزه برنامه و  بودجه در شهرداری مشهد به این مسئله توجه شده است. اما نیاز است تمام نهادها در سطح کشور به این موضوع با اولویت بیشتری توجه کنند و برنامه‌های منسجمی را ارائه نمایند. در برنامه ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ شهرداری مشهد برای اولین بار یک برش ویژه‌ای دیده شده و نکات این جلسه به عنوان سیاست‌های تکمیلی در شهرداری نیز به آن افزوده خواهد شد.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر مشهد مطرح کرد: این شهرداری برای موضوع جمعیت در دو سطح، ابتدا بخش کارکنان شهرداری که با خانواده ۷۰ هزار نفر هستند و آمار بالایی از جمعیت مشهد را تشکیل می‌دهند و در سطح دوم برای ۳.۵ میلیون نفر جمعیت مشهد و ۳۰ میلیون زائر که به مشهد مشرف می‌شوند، برنامه‌ریزی کرده است.

وی تصریح کرد: برای اولین بار برش بودجه بانوان در شهرداری مشهد ایجاد شده تا براساس این سیاست‌ها با این بودجه اقدامات موثری در این حوزه انجام شود. سال گذشته در این حوزه ۸۰ میلیارد بودجه و امسال ۳۴۰ میلیارد تعریف شده است. بودجه اداره کل بانوان در تهران ۲۰ میلیارد بوده است.

سلیمی با بیان اینکه در حوزه رفع نیازهای زنان و خانواده در جامعه، صدای نمایندگان این قشر به گوش مردانی که تصمیم گیرنده هستند نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: در حوزه زن، خانواده و جمعیت اختلال گفتاری وجود ندارد بلکه اختلال شنیداری است. پس مطالبه ما نباید از یک خانم باشد و قطعا باید مجموعه آقایانی که در استان و کشور کار می‌کنند و تصمیم گیرنده هستند سطح افقشان را با نگاه زنان تغییر دهند و از آن منظر به موضوع بپردازند.

وی اظهار کرد: یک نوع گفتمان به عنوان تعالی زیست‌پذیری شهری در حوزه بانوان و خانواده مطرح شده که در این طرح می گوییم، شهر چطور باید برای حوزه زنان و خانواده آماده شود. زیرساخت‌های شهری باید از لحاظ سخت افزاری و نرم‌افزاری متناسب با نیازهای زنان درنظر گرفته شود؛ به طور مثال برای خانم‌ها یک خودروی ون در نظر گرفته شده که زن مجبور است برای پیاده شدن از عقب با بچه به بغل و یک ساک به جلوی خودرو بیاید و کاری بسیار سخت است، کمیسیون بانوان در شورای مشهد مصوب کرده دیگر بجای ون، میدل باس دو در تهیه کنیم تا زنان راحت‌تر باشند.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر مشهد در ادامه گفت: سیاست‌های اجرایی برای بانوان و خانواده باید در تمام حوزه‌ها اعمال شود. قبلا در شهرداری تهران یک اداره کل بانوان در ذیل معاونت فرهنگی وجود داشت در حالی که ما در حوزه زنان و خانواده تنها نگاه فرهنگی نداریم نگاه عمران، شهرسازی و ... هم داریم؛ به طور مثال در قدیم فرزندان ما اندرونی و بیرونی داشتند و از حیاط، حوض و ... استفاده می‌کردند اما اکنون در معماری شهرسازی جدید آپارتمان‌ها مطرح شده  و کسی به مسائل مربوط به خانواده در این فضاها توجه نکرده است. ما مجبور هستیم این کمبود را در فضای سرانه شهری جبران کنیم.

وی بیان کرد: با پیگیری‌هایی که در سطح کشور انجام شده نامه‌ای به تمام شهرداری‌های کشور مبنی براینکه در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت اداره کل بانوان و در شهرهای کوچکتر مدیریت بانوان ایجاد شود تا مسائل این حوزه در آنجا تجمیع گردد، ابلاغ شده تا نسبت به موضوعات مربوطه پاسخگو باشند و بتوانیم با این اقدام مسائل زنان و خانواده را در تمام ابعاد بررسی کنیم.

سلیمی مطرح کرد: در حوزه سخت افزاری ابتدا باید ببینیم شهر را چگونه آماده کنیم تا خانواده از ظرفیت آن درست استفاده کند. شهرداری مشهد در همین راستا مجموعه پارک مادر و کودک را راه اندازی کرده تا مادر و کودک در فضایی کاملا ایده‌ال کنار یکدیگر لذت ببرند. ما از پارک بانوان جداسازی نمی‌خواهیم بلکه فضایی امن برای حضور زنان و دخترانمان می‌خواهیم تا بتوانند با خیالی آسوده از ظرفیت موجود استفاده کنند. در زندگی‌های روزمره به دلیل مشغله کاری آقایان، در واقع بیشتر زنان هستند که از خدمات شهری استفاده می‌کنند پس باید شهرداری به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد؛ به طور مثال طرحی ارائه شده که در پارک‌های بالای ۵ هکتار، بخشی برای بانوان طراحی شود.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به استفاده از ظرفیت خیران شهرسازی توضیح داد: مشارکت این قشر در رفع مشکلات شهری بسیار موثر است. در طرح‌های مشارکتی شهرداری یک سری خدمات شامل زمین، مجوز و... را ارائه می‌کند و خیران متناسب با موضوعات مورد نیاز شهری اقداماتی را انجام می‌دهند؛ مانند مرکزی که ویژه اشتغال بانوان در حاشیه شهر مشهد توسط یک خیر راه اندازی شده و کنارش هم پارکی برای رفاه کارگران طراحی شده است. همچنین در حوزه اشتغال زندانیان به دلیل اینکه پس از آزادی خانواده آنها با بیکاری سرپرست مواجه بودند، خیران زمینه‌ای ایجاد کردند تا زندانیان پس از آزادی جهت امرار معاش با مشکل مواجه نشوند.

وی اعلام کرد: در حوزه نرم افزاری نیز شهرداری در قسمت تشکل‌های بانوان برای اولین بار در سامانه «سما» ۴۰۰ تشکل بانوان با مدیریت زنان و با موضوعات مرتبط با حوزه بانوان و خانواده شناسایی شده و در حال گروه‌بندی است بدین وسیله ردیف و بودجه آنها جدا خواهد شد. در این طرح ۳۰ درصد از بودجه‌ای که برای تشکل‌ها تعریف شده و حدود ۶ میلیارد است به بانوان اختصاص خواهد یافت.

سلیمی با اعلام اجرای طرح‌هایی در زمینه  افزایش جمعیت توسط شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: مشاوره خانواده، سلامت، اشتغال و کارآفرینی سه خواسته مهم زنان در مراجعه به کمیسیون بانوان است. باید این سه موضوع در دستور کار قرار گیرد و از آقایان تصمیم گیرنده نیز خواستاریم در برنامه‌ها و بودجه‌های شهرداری این سه اصل را مدنظر داشته باشند. تاکنون مجوز ایجاد ۱۳ مرکز مشاوره خانواده در فرهنگسراهای مناطق ۱۳ گانه  مشهد اخذ شده و تا یک ماه آینده این اتفاق رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد: تقبل هزینه‌های درمان ناباروری برای پرسنل شهرداری در راستای افزایش جمعیت، بیمه تمامی کارگران و پاکبانان شهرداری، اجرای طرح غربالگری سلامت ویژه کارکنان شهرداری و ...  از اقدامات موثری است که در کمیسیون بانوان شهرداری انجام شده است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->